logo home hartslagnu anbi logo instagram facebook panorama

Geschiedenis

De vereniging EHBO Nieuwveen is op initiatief van de Nieuwveense huisarts Willem Nout opgericht op 16 november 1952, onder de parapluie van de Koninklijke Bond van EHBO Verenigingen (nu EHBO Nederland). Dokter Nout fungeerde de eerste jaren ook als arts-docent bij de EHBO opleiding. Die rol werd in 1955 overgenomen door zijn opvolger, huisarts dokter Ad van Dongen; dat heeft deze overigens tot 2015, dus 60 jaar lang, gedaan!

In Nieuwveen bestond destijds ook de de r.k. EHBO vereniging St. Veronica, in 1951 opgericht op initiatief van pastoor Schretlen.

Al vrij snel na zijn aantreden als arts-docent, werden de EHBO theorielessen op aandringen van dokter van Dongen aan beide EHBO verenigingen tegelijk gegeven; bij de EHBO praktijklessen gebeurde dat pas later.

Op een bepaald moment wisten de EHBO-ers eigenlijk niet meer precies bij welke vereniging ze nu lid waren! Begin 80er jaren heeft dat uiteindelijk tot een samenvoeging van de 2 verenigingen in de huidige EHBO Nieuwveen geleid.

Sinds 24 juli 1984 is EHBO Nieuwveen een Vereniging met rechtspersoonlijkheid, ingeschreven onder KvK nummer 40447031.

Ongeveer een jaar of 10 daarna hield ook de EHBO vereniging Zevenhoven op te bestaan. Veel van hun leden werden toen lid van EHBO Nieuwveen.

Op 16 november 2012 bestond EHBO Nieuwveen dus 60 jaar.

1-5-1 2016-08-28 14:36:35

Vereniging