logo home hartslagnu anbi logo instagram facebook panorama

EHBO Herhalingscursus

EHBO-ers dienen hun EHBO diploma geldig te houden door het volgen van jaarlijkse EHBO herhalingslessen.

Sinds 1 januari 2016 gelden er nieuwe Oranje Kruis regels voor de her-certificering van de EHBO diploma’s opgesteld (= de 2 jaarlijkse verlenging van de EHBO diploma’s): de zog. competentietoetsing.

Nieuw is o.a. dat met ingang van 1 januari 2017 in het diploma Eerste Hulp (EHBO basisdiploma), naast Verbandleer en Reanimatie/AED, nu óók Eerste Hulp aan Kinderen is opgenomen. Houders van een Eerste Hulp Diploma zónder aparte EHaK aantekening dienen dus te worden bijgeschoold. Hiervoor is tot 1 januari 2019 de tijd. Met ingang van het seizoen 2017/2018 zitten daarom alle EHaK gerelateerde onderwerpen in onze vervolglessen verwerkt.

Op 15 juni 2016 zijn door het Oranje Kruis de regels voor deze competentietoetsing, de zog. ”eindtermen”, bekendgemaakt. E.e.a. houdt in dat alle competenties gedurende een periode van twee jaar, dus gedurende twee EHBO-seizoenen, dienen te zijn gevolgd.

Bestuur en EHBO docententeam hebben al met ingang van het seizoen 2018/2019 een lesprogramma opgezet, per seizoen bestaande uit 7 herhalingslessen, waarin al deze competenties door de docenten worden behandeld.

Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen onderwerpen die met levensreddende handelingen te maken hebben (d.w.z. stoornissen in bewustzijn, ademhaling, bloedsomloop) en overige letsels en ziekten.

De lessen over levensreddende handelingen, inclusief de Reanimatie/AED lessen, worden elk EHBO seizoen gegeven; de lessen over de overige letsels en ziekten zijn verdeeld over 2 seizoenen.

Noot: voor diegenen met alléén een EHaK certificaat wordt elk seizoen een aparte lesavond geregeld.

9-4-1 2021-01-13 23:14:46

Vereniging